8. plass i Venla 2012

Med 8.plass i helgen har BSKs jenter vært stabilt blant topp ti i verdens største orienteringsstafett de tre siste årene. Nå har vi kommet hjem fra en fin helg i Finland og jeg vil fortelle om jentenes tur til Jukola 2012, vel og merke fra mitt synspunkt fordi jeg syntes det er så utrolig godt å være på tur med «BSK Babesa»

Fredagen: Dagen før dagen gikk fort unna. Reiste tidlig fra et regnfullt Norge til et solrikt Finland. Vi sjekket inn på hotell i Järvenpäa, dro på relevant trening, sjekket ut samlingsplass og handlet før det var klart for felles middag og lagmøte. Teamspiriten var god og vi var klare til å gjøre jobben vår for laget.

Selveste dagen, 08:00, en fin sommermorgen i Finland står jentene opp og gjør seg klare for felles morgenjogg. Skravla går, bena blir freshere og hode klarere – Frokosten inntas og så er det bare å vente de drøye timene før avreise til samlingsplass. Det er nok tid til å glede seg, nok tid til å bli spent og nok tid til å bli sånn passe nervøs, og da er det godt å ha bra jenter rundt seg.

Klokken 14:00 er tiden inne for starten på Venla-stafetten. I alle år jeg har løpt for Bækkelaget har jeg fått 1. etappe i verdens største orienteringsstafett. Jeg liker førsteetappe og ikke minst det ”kicket” det er å stå på første rad foran tusen andre jenter, ta en kikk på de flere tusen tilskuerne som står og ser på. Kjenne at man er spent, kjenne at det kribler i hele kroppen samtidig som man er dønn fokusert på hva man skal gjøre. Så smeller det og man er i gang. Og det er da man skal følge BSK suksesskriterier og gi alt man har for laget. I år slet jeg dessverre fysisk med å komme meg rundt løypa, men takket være en god teknisk jobb kunne jeg komme inn med hovedklyngen som dette året var stort. Sendte ut Nikoline 2.19 min bak teten. Nikoline fikk dessverre litt bom på de første postene, men hun løp knallbra siste del av løypen og klatret 13 plasser opp og sendte Tone ut 4 min bak tet.  Tone løp fantastisk og med nest beste tid kunne hun sende ut Heidi som nr. 6 på sisteetappe, 3 min bak tet. Det er et sterkt felt på sisteetappe og en hard kamp om plassene mot verdenseliten. Heidi løp et solid løp og med 11. beste tid klarte hun akkurat å holde unna for Simone Niggli som nærmet seg på slutten. De fleste jentene løp i dag på det jevnt gode og det holdt til nok et år blant topp ti med en 8. plass. Nå har vi de tre siste årene vært stabilt topp ti, så kanskje vi neste år kan klare å ta enda et steg opp?

BSK jenters 2. lag løper også godt. Lene løper ut på førsteetappe og viser en god fysisk styrke. Hun får noen småsleiver, men gjør ingen større feil og kan veksle inn, 4 min bak tet på en 77. plass. Andrea som i utgangspunktet var med som reserve måtte steppe inn på laget da det ble meldt forfall fra Marte fredag kveld. Hun klarer å omstille seg og løper en veldig bra 2. etappe og løper laget opp 25 plasser.  Bleken ute på tredje etappe får en litt større bom, men løper feilfritt resten og kan dermed sende Elin ut som nummer 58. Elin hadde en litt tung dag, men kommer seg greit gjennom og jentene kommer godt innenfor topp hundre på en 84. plass, 23 plasser bedre enn fjorårets resultat.

Resultatene fra Venla finner dere her.

Jeg er stolt og glad for å være en del av en så bra jentegjeng. Jeg gleder meg til alle de fremtidig kommende stafettene med alle BSK løperne.

Takk for fin helg i Finland!

Kine

Legg igjen en kommentar

