Nikolines opplevelse av student-VM

Nikoline klarte et av årets mål og ble tatt ut til å representere Norge i Student-VM den første uken i Juli. Dette ga mersmak og motivasjon for videre satsning. Les mer om hennes uke og hennes opplevelse av Student-VM her.

Et av årets mål for meg var å bli tatt ut til Student-VM og gjøre det bra der. På testløpene ble bare 1 av 3 løp bra, men ble tatt med allikevel. Så da var det bare å forberede seg. I år skulle student-vm gå i Alicante i Spania. I 2007 var jeg der på vintersamling, men forsto fort at treningene der og terrenget konkurransene skulle gå i, var ganske ulikt. Spania midtsommers er varmt, så jeg gledet meg veldig. Jeg tåler varme godt, og tenker at det er når gradestokken passerer 25 at jeg har en forse i forhold til andre. Hvertfall i forhold til nordboere🙂 Den norske troppen besto av Gøril Rønning Sund, Jo Forseth Indgaard, Anette Bakli, Vetle Ruud Bråthen, Anne Johanne Lind, Linn Hokholt, Asgeir Bakken Rognstad, Therese Haare, Espen Fiskum, Vegard Ruttenborg, Vegard Danielsen og meg. Leder – Torben Wendler.

Mandag 3.juli var det Model Event hvor vi skulle få trent på et typisk Alicante-terreng. Det var et spennende terreng, men fikk fort høre at det eneste som var relevant var varmen.

Tirsdag sto langdistansen på programmet. Terrenget var krevende og det var 30 grader i skyggen. Løypa var 6,7 km med opp mot 500 meter stigning. Terrenge besto var store, bratte åser, mye sandskrenter, småstein og relativt lav og tørr vegetasjon med god sikt. Det var rom for å løpe fort. Jeg taklet ikke løpet så bra. Det ble både veivalgsfeil, postbom og i varmeste laget for meg, og jeg løp inn til en 36.plass, over 15 min bak vinneren. Beste norske denne dagen var Therese Haare på en 10.plass.

Onsdag var det tid for sprint i Alicante by. Det er denne distansen jeg hadde gledet meg mest til. SPRINT ER GØY!! Spesielt når det ligger an til å bli en krevende sprint med smug, trapper og finter. Og vanskelig ble det! Jeg måtte stoppe ganske lenge allerede på startpost for å forstå hvordan jeg skulle kom meg bort til 1.posten. slik fortsatte hele løpet. Det var mye trapper og glatt marmorsteiner, noe som gjorde at det var vanskelig å lese kartet i fart. Rykk-og-napp-løping ble den eneste måten for meg, og fikk aldri den gode følelsen. Klarte til og med å dra på med noen bommer, og det gikk ikke helt veien. Det var nok mange som hadde den samme følelsen. Jeg klarte å bli nr 14 med hvertfall 1.30 tidstap. Beste norske dene dagen, var Gøril Rønning Sund med en 9.plass. Vetle Ruud Bråten ble beste kar’n på en 15.plass.

Torsdag – mellomdistanse. Jeg hadde fridag, og jobbet hardt med heiinga, tanninga og fotograferinga. Terrenget i dag var flatt og diffust, med noen bekkedaler. Beste norske ble Vetle på en 9.plass. Ingen var helt fornøyd med de individuelle prestasjonene i løpet av uka, og nå var det bare en mulighet igjen til å vise oss frem: Stafetten!

Fredag – Stafett. Jeg fikk sisteetappe på 2.laget. Anne Johanne og Linn var på laget. Vi hadde en bra taktikk, og slo 1.laget. Det er alltid artig. Vi ble nr 5, og var egentlig ganske fornøyde med det =) Jeg løp en ok etappe. Kroppen var pigg, men ble litt stressa i perioder. Guttas 1.lag, med Jo, Vegard Rutten og Vetle løp inn til bronse. ENDELIG fikk vi vist oss frem!

Banketten – Vi vant.

Konklusjon: Ingen toppløp for min del desverre, men har blitt flere erfaringer rikere og fått blod på tann. Det er ikke siste gang jeg skal løpe med Norge på ryggen, og det bobler over av motivasjon. I tillegg ble jeg bedre kjent med andre på samme nivå og med samme mål, og jeg gleder meg til å fighte mot dem i årene framover.

-Nikoline

One thought on “Nikolines opplevelse av student-VM

Legg igjen en kommentar

